L’escàndol succeït a la Copa Àfrica

L'equip de Senegal celebrant el triomf

La Copa Àfrica de Nacions és un torneig de futbol entre seleccions africanes que va començar el 1957 amb només tres equips. Amb el pas dels anys, s’hi van afegir molts més països i la competició va créixer gràcies a la independència de molts països africans. Al començament és jugava cada 2 anys però actualment és juga cada 4 al igual que l’Eurocopa o el mundial.
Seleccions com Egipte, Ghana i Camerun han estat de les més importants, tot i que amb el temps també han destacat altres equips. Actualment és un torneig molt important, conegut pels seus partits intensos i perquè ha ajudat a fer famosos molts futbolistes africans.

Aquest any es disputava la copa Àfrica 2025-26 que tenia lloc al marroc, on Marrakech seria la principal seu de partits de la competició. La competició es va dur a terme entre el 21 de desembre de 2025 i el 18 de gener de 2026, amb 24 equips lluitant pel títol dels quals només 1 aconseguirà el seu propòsit.

La competició va transcórrer sense incidents fins que va arribar el dia de la final. El 18 de gener al Rabat s’enfrontaven el Marroc contra Senegal a la tant esperada final. Els dos equips van sortir amb els seus millors jugadors i amb la intenció de donar-ho tot al camp, i així va ser els dos equips van plantejar un partit molt seriós i equilibrat on l’empat a 0 es va mantenir els 90 minuts de temps reglamentari. 

La tensió va començar quan un penal a favor de senegal és anul·lat al temps de descompte per part de l’àrbitre, i tot seguit als 4 minuts de temps de descompte es pita un altre penal fraudulent a favor dels locals. Els jugadors senegalesos sentint-se enganyats es disposen a marxar del camp en signe de protesta, però al cap de 15 minuts de tensió i incertesa els jugadors tornen al camp de capa caiguda dolguts per la impotència del partit.

El jugador del madrid i màxim golejador de la copa, Brahim Díaz, es va disposar a llençar el polèmic penal i amb un tir de Panenka el va fallar increïblement. Els marroquins van perdre els ànims mentre que els senegalesos van tornar amb moltes més ganes. I així va ser que a la pròrroga senegal es va proclamar campiona amb un gol de Papue Gueye.